Poděkování

Za přípravu a vedení dnešních bohoslužeb děkujeme sestře farářce Tereze Halasové, za hudební doprovod patří dík sestře Lence Dobrovolné a bratru Blahoslavu Ryšavému.

Aktuality – staršovstvo

V pondělí proběhla pravidelná schůze staršovstva. 

  • Byla to poslední schůze, které se jako administrátorka sboru účastnila sestra farářka Iva Květonová. Od října bude náš sbor administrovat bratr farář David Sedláček z Miroslavi. 
  • Na schůzi jsme diskutovali a vyjadřovali se k návrhům změn v církevním řádu, které nám byly poslány ze Synodní rady. 
  • Dále jsme řešili pronájmy bytů. Velký farářský byt se dočasně podařilo pronajmout studentům z evangelického prostředí. Rekonstrukce bytu na Sevastopolské ulici je téměř hotova, zbývá dotáhnout jen drobné opravy a formality. Máme první vážné zájemkyně o pronájem tohoto bytu, ale klidně můžete informaci o pronájmu ještě šířit dále. 
  • Co se týká hledání farářů pro náš sbor, během léta jsme obdrželi odpovědi na zvací dopisy od bratrů farářů Davida Šorma z Horní Krupé a Michaela Erdingera z Třebechovic pod Orebem. Obě bohužel opět záporné. Definitivní zápornou odpověď jsme dostali také od bratra faráře Maroše Elperyna. Stále čekáme ještě na jednu odpověď. Farářská komise se sejde k další poradě v pondělí v 17 h.

Týden ve sboru

  • Dnes
    Proběhne od 11.30 společný oběd sborů Brno I a Brno II. Kvůli nepřízni počasí nakonec zůstaneme v Losově sále. Všichni jste srdečně zváni!

  • Sobota
    Od 9.30 h se konají bohoslužby v domově pro seniory na Kociánce

  • Neděle
    Příští neděli budeme slavit služby Boží v Blahoslavově domě i v Tišnově v obvyklou dobu. 

Ostatní sborová setkání v týdnu budou přibývat postupně:

  • Kavárnička pro dříve narozené začne první čtvrtek v říjnu, tedy 2. 10.
  • Setkání střední generace pod vedením bratra faráře Jaroslava Vítka bude 7. října od 19 h.
  • Biblická hodina pro děti v Blahoslavově domě začne 9. října v 16.30 h. 
  • V tentýž den a čas (9. října, 16.30) by měla začít také konfirmační příprava.
  • Dny a časy ostatních setkání se ještě domlouvají.
  • Letos se neplánuje podzimní sborový víkend.

Pozvání na mimořádné akce

UVEDENÍ KNIHY ESTER

V úterý 16.10. od 19 h jsme zváni do Betlémského kostela na uvedení knihy Ester zpracované podle biblického příběhu bratrem farářem Ondřejem Mackem. Můžeme se těšit na scénické čtení v podání divadla poq - Ladislava Koláře, Zdeny Herfortové, Evy Ventrubové a Alžběty Rolečkové.

SENIORÁTNÍ SETKÁNÍ BŘECLAV 

V neděli 21. září od 9.30 h jsme zváni do Břeclavi na seniorátní setkání všech generací, letos pod názvem Hudba v nás a kolem nás. Hlásit se můžete do 14. září na přiloženém odkazu, případně v kanceláři.

BRIGÁDA BLAŽKOV 

Na podzim proběhne další brigáda na Blažkově. První běh proběhne 19., 20. a 21. září. Druhý běh se uskuteční 3., 4. a 5. října. Zájemci se mohou hlásit telefonicky u Petra Sochy (číslo 608 456 798), nebo Tomovi Boudovi (číslo 605 002 083, boudatomas@gmail.com).

KOŠT VÍN S DIAKONIÍ BRNO

Brněnská Diakonie zve na společenský večer s koštem vín, který se bude konat v pátek 26. 9. od 18 hodin v Blahoslavově domě. Nebudou chybět dobrá vína od moravských vinařů, benefiční aukce ani tombola se skvělými cenami. Celý večer doprovodí cimbálová muzika CiMbálka. Vstupenky zahrnující košt vín a talíř s občerstvením stojí 250 Kč, benefiční vstupné 500 Kč. Můžete si je zakoupit: přes QR kód (plakátky na nástěnkách), převodem na účet (č. ú. 30015-1344426309/0800, do zprávy uvést jméno) nebo osobně po domluvě s Magdalénou Šrubařovou (tel. 734 790 995, e-mail: pr@diakoniebrno.cz). Kontakty najdete v el. ohláškách nebo na vyžádání v kanceláři.

HUSOVICE – VÝROČÍ

Sbor Brno-Husovice srdečně zve na slavnostní bohoslužby v neděli 28. 9. Bude se připomínat 90. výročí otevření modlitebny na Netušilově 26 a 80. výročí samostatnosti sboru. Kázat bude synodní senior Pavel Pokorný. Dopoledne následuje debata a vzpomínky pamětníků na faráře Milana Mrázka a jeho biblické hodiny. Tento blok uvede a moderuje Martin Šimsa. Poezii Milana Mrázka představí Jana Nechutová. Verše bude recitovat herec Michal Bumbálek z Národního divadla Brno. Po společném obědě bude příležitost besedovat u kávy se synodním seniorem Pavlem Pokorným. Zájemci o oběd nechť prosím dají vědět na sborový e-mail, který najdete i s časovým harmonogramem na zvacím plakátku (plakátek zde).

BENEFIČNÍ KONCERT U PŘÍLEŽITOSTI 35 LET STŘEDISKA BETLÉM

Diakonie nás zve i na benefiční koncert u příležitosti 35 let služby Diakonie ČCE – střediska BETLÉM. Uskuteční se v neděli 5. října 2025 v 17.00 v Kloboukách u Brna a zahraje na něm skupina Spirituál kvartet. Plakátek visí na nástěnce, vstupenky lze zakoupit přes odkaz v elektronických ohláškách.

Narozeniny

  • V nadcházejícím týdnu oslaví narozeniny sestra Lydia Pospíšilová a sestra Alena Navrátilová. Oběma přejeme sílu, naději a vědomí Boží přítomnosti.

Sbírky

Celocírkevní sbírka na podporu škol Evangelické akademie vynesla minulý týden částku 10 650 Kč. Všem dárcům srdečně děkujeme.

Dnešní sbírka je určena pro potřeby sboru.

Příští týden bude sbírka na arch i do košíku určena na pomoc civilním obyvatelům Pásma Gazy.

Různé

  • Bratr Karel Fon z ostravského sboru zjišťuje, zda by byl zájem o dotisk brožury věnované životu a dílu nedávno zesnulého bratra faráře Ludvíka Klobásy. Odhadovaná cena publikace by měla být do 100 Kč. Zájemce prosím, aby se ozvali bratru Jaroslavu Kučerovi nebo Evě Kazdové.

Připomínáme se s prosbou, abyste pro své online platby začali využívat náš nový účet u FIO banky. Děkujeme všem, kdo tak již činí.

    
   DŮLEŽITÁ INFORMACE

   Připomínáme, že staršovstvo našeho sboru ČCE Brno II se rozhodlo pro změnu bankovního účtu.
   Postupně přecházíme od České spořitelny k FIO bance. Prosíme vás, abyste začali pro své platby využívat nový účet u FIO banky.

   Číslo nového účtu u FIO banky: 2403167357/2010

   Více informací najdete též v letáčku (tištěná verze v BD na stolku vedle Setkávání).
   Nové číslo účtu je již uvedeno také na našem webu a na nástěnkách visí funkční QR kódy.

Jsme částí Kristovy církve. Jsme evangelíci. Hlásíme se ke společenství Českobratrské církve evangelické.

pravidelné Bohoslužby:

Blahoslavův dům (Lidická 79): neděle 9h

Bohoslužby jsou přenášeny vždy také živě na youtube.

Kazatelská stanice Tišnov

pravidelné Bohoslužby:

modlitebna CASD; Tišnov, (Procházkova 427): neděle 10:30

 

 

 

Bankovní spojení:

číslo účtu.: 2403167357/2010 (Fio banka)

BD platba

Pro identifikaci platby prosím uvádějte variabilní symbol.

  • nedělní chrámová sbírka: 682
  • salár: 685
  • křesťanská služba: 860
  • oprava thonetek: 444 
  • sociální fond BD: 630
  • Bakhita: 880
  • Jeronýmova jednota: 911

QR kódy pro jednotlivé platby najdete pod odkazem "Sbírky"

Blahoslavův dům, 30.7.2017 Ivan Ryšavý

 

 

Text kázání:     Numeri 6, 22-27

 

Čtení:             Mt 8,5-13

 

Kázání:

 

Milé sestry a bratři, 

kdyby se vám stalo, že vás v neděli ráno něco zdrží. A vy byste uvažovali: tak stojí mi to za to ještě jít na bohoslužby? Od začátku je už nestihnu. Odhaduju, že bych dorazil tak na... Před lety v tomto sboru několik z vás vedlo na toto téma rozhovor. Většina, myslím, říkala: aspoň stihnout začátek kázání. A Melanka Keřkovská pravila: mně by to stálo za to, kdybych stihla požehnání. Podívali jsme se po sobě udivěně. Ale nebylo v tom pohledu odmítnutí nebo znevážení. Spíš přakvapený souhlas: no vlastně jo. Vždyť to je i pro mě tak důležité, jít do toho týdne, který začne, s Božím znamením, s Božím ujištěním "má to cenu, o co se snažíš, budu na tebe myslet..."

To je jedna poloha naší víry dnes: požehnání je živá součást té víry, potřebujeme je, rozumíme mu. Nebo je i jiná? Někdy si s ním nevíme rady? Nebo je někdy necítíme?

Toto požehnání z Nu uzavírá nejčastěji křtesťanskou i židovskou bohoslužbu. Při ekumenických shromážděních se na něm vždycky shodneme: když se domlouváme s kněžími a kazateli ostatních církví, zazní: to známe – vy taky?  V církevních dějinách se vedly spory o nejrůznější témata – ale o požehnání nikdy. Aspoň o žádném nevím.

Takže není co řešit? Dříve i nyní požehnání je srozumitelná a živá součást křesťanské víry? Nebo jste  před chvílí odpovídali v duchu kladně na ty řečnícké otázky: Někdy si s ním nevíme rady? Nebo je někdy necítíme? -  Seděli jste někdy za stolem u jídla s lidmi, jejichž mateřština je němčina? Jak vám popřáli dobrou chuť? Mahlzeit. Když jsem to slýchal na evangelických mezinárodních brigádách v době svého mládí, vrtalo mi hlavou. Co je to za přání? Mahl je německy jídlo, Zeit čas. Oni říkají: čas jídla. Co to je za přání? Až po letech jsem uslyšel stařičkého faráře, jak přeje stolní společnosti Gesegntete Mahlzeit: požehaný čas jídla. Ale to požehnaný se během let ztratilo. Ba, pozdravy a přání mají tendenci se zkracovat. I ten náš nejběžnější původně zněl dobrý den přeju. Ale proč se zkrátil zrovna tak? Proč neříkají Němci gesegnete, požehnaný. Proč říkají Mahlzeit, čas jídla? Nějak to slovo požehnaný nebylo pro ně důležité.

A že se požehnání v tom původním, biblickém smyslu vytrácí, ukázal i pohled do slovníku jazyka českého. Nacházíme v současné češtině hlavně spojení zažehnat nebezpečí, požehnat mechanicky křížkem, požehnat na svatbě nevěstě a ženichovi... To je tak daleko původnímu významu požehnání: ať Bůh působí ve tvém životě. - To je tedy druhý pohled na požehnání: ono se ztrácí z našeho života, nevíme si s ním rady.

Podívejme se do bible.  Co znamená slovo požehnání tam? Zvláštní životní sílu, která způsobuje, že člověk zvládá život a daří se mu. České slovo žehnat k nám přišlo přes německé segnen. A to pak přišlo z latinského signare, označovat. Požehnaný člověk je jakoby označen ochrannou známkou Boží. - Nedá mi to, vzít vás na maličký výlet do hebrejštiny. Hebrejsky se totiž řekne požehnat baraka. Křestní jméno Barak znamená požehnaný. Jak zvláštního významu to nabývá v kontextu uplynulých měsíců!

Aáronské požehnání, které dnes máme před sebou, tedy říká: ať tě Hospodin pošle na tvoji cestu se svým znamením a svojí silou. Různými slovy to říká starozákonní kněz na konci bohoslužeb třikrát: - ochrání tě (podle kralických ostříhá), - je ti milostiv, - obdaří tě pokojem. Míní tím tři oblasti života: ostříhá – v každodenním životě. Je ti milostiv – při bohoslužbě se nad tebou smiluje, očistí tě. Obdaří tě pokojem – dá ti sílu a své znamení do vtahů s lidmi, ve kterých stojíš.

A potom je tam dvakrát řeč o Božím obličeji: obrátí k tobě svou tvář... rozjasní nad tebou svou tvář. Boha nikdy nikdo neviděl. A starozákonní člověk nesměl vyrobit ani uvidět obraz nebo sochu Boha. Neučiníš sobě rytiny ani jakéhokoli podobneství... Nezobrazíš si Boha... A tady tvář  Boží, dokonce dvakrát. Takže nemůžeme předpokádat, že to Mojžíšovi jednou ujelo.

Vzpomeňte si na ty chvíle, kdy jste jako děti byli nemocní. Leželi jste ve své postýlce. Ve vašem zorném poli byl kus  stropu, jemné praskliny na něm, možná vzor válečku na zdi (já aspoň dodnes zřetelně vidím vzor, kterým byla vymalovaná naše kuchyň někdy když mi bylo 6)... A čas od času se to změnilo a nad vámi se zjevila tvář maminky. Ustaraná. K tomu její ruka s teploměrem, acylpyrienem či teplým čajem. A potom rozjasněná, když zjišťovala, že rtuť na teploměru už nevystoupila tak vysoko. A zkuste na chviličku soustředit svoji pozornost na svůj pocit, který máte, když se vám ty obrazy z dětství zpřítomnily. Co to je? Bezpečí. Štěstí. Důvěra... A ta zkušenost se do vás vepisovala ještě dřív, v době, na kterou si už nedokážeme vzpomenout. Tedy tvář milované bytosti, která se rozjasnila, když nás uviděla, to je v základu naší zkušenosti, s kterou vstupujeme do světa. To je pozadí, na kterém starozákonní lidé stejně jako my vnímali: ať Hospodin obrátí tvář svou k tobě a rozjasní tvář svou nad tebou. Všimněte si, jak zřetelná je podobnost těch situací i v té předložce nad: tvář rodiče nad tváří dítěte. Tvář Hosdpodinova nad jeho člověkem, který vchází do kostela i do všedního života s jeho ohrožením. Ať tam můžeš žít bezpečně a s důvěrou, jakos tehdy jako malá, jako malý stonal.

Tak to byl pohled do starozákonních souvislostí. A do souvislosti s prehistorií každého z nás. Podívejme se nakonec na požehnání v kontextu naší doby. Té, která z přání požehnaný čas jídla poztrácela právě slovo požehnaný. Stihneme pohled na dvě souvislosti.

První. Dědeček říká: to je požehnání, že napršelo, vždyť bylo tak sucho. Jeho vnuk se ohradí: Ale dědečku,  to byla tlaková níže nad Biskajským zálivem, četl jsem to na internetu. Tedy: víc než dříve toho vysvětlujeme přírodovědně, příčinně, pro Boha tam nemáme místo. Ale: cítí se současný člověk ve světě bezpečněji? S pocitem: známe to z internetu, změříme to, vypočítáme, ovlviníme a bude dobře? Viďte, ne. Necítíme se o nic bezpečněji než naši předkové před 100 lety bez antibiotik a internetu. A na pozadí toho vnímáme zřetelněji: nakonec to všecko záleží na tajemné síle požehnání; jenom ono může dát jistotu: "a stejně je dobré žít, však ono to dobře dopadne".

Druhá souvislost. Víc a víc krčíme rameny: kdo ví, jak to je? Jakto, že mluvkové získávají důvěru miliónů lidí? Jakto, že nedokážu žít v míru s tímto člověkem? Jakto, že tuto rodinu potkalo tolik neštěstí, a tato si žije v blahobytu a spokojenosti? Jakto, že to vypadá, že platí zákon schválnosti? ...  A na pozadí toho vnímáme zřetelněji: nakonec to všecko záleží na tajemné síle požehnání; jenom ono může dát jistotu: "a stejně je dobré žít, však ono to dobře dopadne".    

Lenka Ridzoňová (farářka v Praze Střešovicích; původně lékařka, provdala se za Slováka, taky lékaře, Ridzoně, odchovala 3 děti, vystudovala teologii a jako padesátnice šla s tou vší zkušeností sloužit do církve)  napsala v nedávném čísle Českého bratra: Když jsem byla na vikariátě, s farářem Milošem Rejchrtem jsme navštívili jednu mladou ženu v psychiatrické léčebně. Byla nemocná, nešťastná, žádala od nás něco, co jsme jí nebyli schopni poskytnout. Měla pocit totální bezmoci. Když jsme se chystali odejít, Miloš přistoupil k oné ženě, položil jí ruce na hlavu a řekl slova požeznání. Pak jsme odešli. Nevím, jak příběh pokračoval; myslím, že se nekonalo zázračné uzdravení ani viditelná změna. Pro mne to ale byla zásadní zkušenost. V situaci naší lidské bezmoci je tu něco víc, čemu nerozumíme, co není z nás, ale o co můžeme prosit, co můžeme deklarovat, předávat...

Vlastně jsme výborně vybavení, my lidé 21. stol, abychom chápali smysl požehnání. Tolik z ohrožení, která ještě před 100 lety lidi běžně tísnilo, je pryč. Jsme několikanásobně bohatší. A máme v duši větší pokoj? Jsme šťastnější? ... V posledu to není v rychlém internetu a účinných analgetikách... ale, řečeno s Lenkou Ridzoňovou, něco víc, čemu nerozumíme, co není z nás, ale o co můžeme prosit, co můžeme deklarovat, předávat...

Ostatně vědci zkoumali, jak se lidí cítí šťastní a nešťastní, za jakých životních okolností: a zjistili, že ty vnější okolnosti to v úhrnu ovlivňují z 20 %. Zbytek je v tom, jestli mají v duši pokoj, jestli v tom své žití vidí smysl, jestli patří k něčemu většímu co je přesahuje... Zase můžeme nad těmi daty prožít tu blaženou zkušenost: tak vy jste to vyzkoumali – bible to ví už 3000 let. A říká tomu požehnání.  Tajmená síla, která která nějak souvisí s příběhy bible a přináší podobné blaho, jako když se nad naší postýlkou skláněla naše maminka. Amen.

 

 

 

Evangelické bohoslužby v Kuřimi se v současné době konají pouze zcela příležitostně. 

Bohoslužby v tom případě slavíme v kostele Církve československé husitské (ul. Farského 349). 

 

kurim

foto: https://www.ccshbrno.cz

Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Brně II

cce foot

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Pro změnu nastavení klikněte zde.